Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. prosinec 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. prosinec 2018

Časosběr maličké planety

Uznání a copyright videa: Brian Haidet - Music Credit: Space Walk - Silent Partner

V 30 sekundách na této maličké planetě zažijete hodně (pozorování) oblohy. Samozřejmě, že toto sférické časosběrné video bylo pořízeno na planetě Zemi z observatoře Grande Pines kousek od Pinehurstu v Severní Karolíně. Pořídila ho jediná kamera s rybím okem počátkem září a digitálně kombinuje období 24 hodin s kamerou a rybím okem mířícím nahoru a pak zase dolů. Výsledný záznam byl zpracován a promítnut do plochého obrazu se středem v nadiru, v bodě přímo pod kamerou. Sledujte, jak procházejí mraky, protahují se stíny a obloha se mění z denní na noční, kdy hvězdy víří u obzoru. Vydržte se dívat dál. V druhé sekvenci je projekčním středem jižní nebeský pól, osa rotace Země pod obzorem maličké planety. Hvězdy jsou zde pevné, tak potom rotuje obzor sám, jak maličká planeta sviští kolem dokola a během dne a noci polovinu oblohy skrývá.

Seznam odkazů

1. Video: Nahoře, 4K
  2. NASA: O planetě Zemi
  3. Video: O domácí observatoři Grande Pines, včetně zaostřování Bahtinovovou maskou
  4. Wikipedia: Nadir + česky
  5. APOD: 2012-08-02 Stopy hvězd z jižního pólu
  6. APOD: 2015-10-16 Noc ukrývá svět

Štítky: Little planet, Projection, Timelapse

43. vesmírný týden 2024

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 21. 10. do 27. 10. 2024. Měsíc bude v poslední čtvrti a trochu ruší pozorování meteorického roje Orionid. Na večerní obloze je slábnoucí kometa C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS), druhá kometa C/2024 S1 (ATLAS) se ještě úplně nerozpadla. Brzy po Slunci zapadá večer Venuše, Saturn vrcholí nad jihem a Jupiter a Mars jsou nejlépe vidět v druhé polovině noci. Slunce své nejlepší skvrny zatím ukrývá na odvrácené polokouli. Očekáváme návrat Crew Dragonu z ISS (přistání mise Crew-8).

Čiastočné zatmenie Mesiaca nad Dómom Sv. Alžbety