Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. únor 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. únor 2019

Nejostřejší Ultima Thule

Uznání: NASA, Johns Hopkins University APL, Southwest Research Institute, National Optical Astronomy Observatory

Kosmická sonda New Horizons proletěla 1. ledna ve vzdálenosti 3500 kilometrů od objektu Kuiperova pásu známého jako Ultima Thule. To je 3 krát blíž, než přiblížení k Plutu v roce 2015. Bezprecedentní přesnost navigace sondy podporovaná daty z pozemských a vesmírných pozorovacích kampaní byla dosažena ve vzdálenosti 6,6 miliard kilometrů od Země, to je přes 6 světelných hodin. Devět snímků, které tvoří tento kompozitní obraz, bylo pořízeno 6,5 minuty před nejtěsnějším přiblížením k Ultima Thule. Obraz má rozlišení 33 metrů na pixel a jedná se o nepodrobnější možný obraz nejvzdálenějšího kdy zkoumaného objektu, který ukazuje zajímavé jasné povrchové útvary a tmavé stíny u terminátoru. Ultima Thule je primitivní objekt Sluneční soustavy a má dva laloky, které dohromady měří 30 kilometrů. O větším laloku nazývaném Ultima se nedávno zjistilo, že je zploštělý, jako nadýchaný lívanec, zatímco menší lalok Thule připomíná vykousnutý ořech.

1. NASA: New Horizons Spacecraft Returns Its Sharpest Views of Ultima Thule