Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. březen 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. březen 2019

AE Aurigae a mlhovina Planoucí hvězda

Uznání a copyright: Amir Abolfath (TWAN)

Hoří AE Aurigae? Ne. I když se AE Aurigae říká planoucí hvězda, okolní mlhovina IC 405 se jmenuje mlhovina Planoucí hvězda a tvar této oblasti připomíná oheň, tak tam žádný oheň není. Oheň se definuje jako rychlé vázání molekulárního kyslíku, ke kterému dochází jen při jeho dostatečném množství, ovšem při vysokých energiích a v prostředích s málem kyslíku jako je u hvězd to není důležité. Materiál, který vypadá jako kouř je většinou mezihvězdný vodík, ale kouři podobné tmavé filamenty na uhlík bohatých prachových zrn. Od středu vpravo dole je vidět jasná hvězda AE Aurigae, která je tak žhavá, že září modře a emituje světlo natolik energetické, že vyráží elektrony z okolního plynu. Když protony zase zachytí elektrony, tak vyzáří světlo, které je vidět v okolní emisní mlhovině. Zde je vidět mlhovina Planoucí hvězda, nachází se asi 1500 světelných let daleko, měří asi 5 světelných let, a je vidět i malým dalekohledem v souhvězdí Vozky (Auriga).

Sledujte APOD na: Instagramu, Facebooku, Redditu, nebo na Twitteru.

1. Wikipedia: AE_Aurigae
  2. APOD: 2003-11-24 IC 405: Mlhovina Planoucí hvězda
  3. DavidDarling.info: Flaming Star Nebula (IC 405)
  4. APOD: 2018-08-26 Oheň na Zemi
  5. Nfpa.org: Key fire safety tips
  6. Wikipedia: Fire
  7. LANL.gov: Oxygen
  8. Youtube.com: how wings work? Smoke streamlines around an airfoil
  9. APOD: 2001-01-13 Celá obloha ve vodíku
  10. Wikipedia: Cosmic_dust
  11. NOAO.edu: AE Aurigae
  12. Youtube.com: Color Temperature
  13. Aip.org: Experiments by J.J. Thomson in 1897 led to the discovery of a fundamental building block of matter.
  14. Wikipedia: Proton
  15. APOD: Emission nebulae
  16. Torgheh.ir: IC405, Flaming star nebula
  17. Harvard.edu: Rocket and Far Ultraviolet Spectroscopic Explorer Observations of IC 405: Differential Extinction and Fluorescent Molecular Hydrogen
  18. Harvard.edu: Chandra: Note on Cosmic Distances
  19. NASA: How Long is a Light-Year?
  20. Wisc.edu: What Are Constellations?
  21. Wikipedia: Auriga_(constellation)