Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. duben 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. duben 2019

Kosmická růže: Růžicová mlhovina v Jednorožci

Uznání a copyright: Jean Dean

Růžicová mlhovina, NGC 2237, není jenom mračno plynu a prachu, které vyvolává představu obrazu květin, ale je jednou z nejslavnějších mlhovin. Okvětní lístky této kosmické růže jsou ve skutečnosti porodnice hvězd na okraji velkého molekulárního mračna v Jednorožci ve vzdálenosti asi 5000 světelných let. Její nádherný symetrický tvar opracovaly větry a radiace ze žhavých a mladých hvězd typu O v centrální hvězdokupě. Hvězdy v této energetické kupě katalogizované jako NGC 2244 mají věk pouhých několik miliónů let a centrální dutina Růžicové mlhoviny má průměr asi 50 světelných let. Mlhovinu je možné spatřit i malým dalekohledem v souhvězdí Jednorožce (Monoceros). Tento přirozeně vyhlížející teleskopický portrét Růžicové mlhoviny vznikl s využitím širokopásmových a úzkopásmových filtrů, protože růže nejsou někdy červené.

1. APOD: 2015-02-17 Květ fibril na Slunci
  2. APOD: 2007-05-24 Tulipán v Labuti
  3. APOD: 2005-12-29 Mlhovina Kosatec z CFHT
  4. NRAO.edu: The Monoceros R2 Cloud
  5. Wikipedia: Stellar_wind
  6. NASA: What is space radiation?
  7. APOD: 2007-07-26 Horké hvězdy v Růžicové mlhovině
  8. Youtube.com: Chandra Presents the Rosette Nebula
  9. Wikipedia: NGC_2244
  10. NASA: How Long is a Light-Year?
  11. Harvard.edu: Chandra: Monoceros