Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. duben 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. duben 2019

Rigil Kentaurus a Sandqvist 169

Uznání a copyright: Roberto Colombari

Rigil Kentaurus je ta jasná hvězda nahoře na obrazu jižní oblohy. Tato hvězda je pravděpodobně více známá jako Alfa Centauri a je nejbližší hvězdnou soustavou ke Slunci. Pod ní se rozléhá komplex tmavých mlhovin. Neprůhledná mračna mezihvězdného prachu obsahují mračna 169 a 172 ze Sandqvistova katalogu, která jsou vidět v siluetě proti hvězdným polím v jižní Mléčné dráze. Rigil Kent je zhruba 4,37 světelných let daleko, ale tmavé prachové mlhoviny na okraji hvězdotvorného molekulárního mračna Circinus-West jsou asi 2500 světelných let daleko. Širokoúhlé zorné pole zabírá na jižní obloze přes 12 stupňů (24 úplňků).

1. ScienceMag.org: Alpha Centauri, our nearest star system, just got a new name
  2. APOD: 2012-06-28 V záři Alfa Centauri
  3. AstrodonImaging.com: Sandqvist 169/172 - Dark Nebula in Circinus
  4. Harvard.edu: More southern dark dust clouds
  5. arXiv.org: Proxima's orbit around Alpha Centauri
  6. SpaceTelescope.org: Violent birth announcement from an infant star
  7. AstroBin.com: Roberto Colombari: Sandqvist 169

Štítky: Sandqvist 169, Alpha centauri, Molekulární mračno, Prach

21. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 20. 5. do 26. 5. 2019. Měsíc po úplňku úbývá k poslední čtvrti. Mars je vidět večer, míjí hvězdokupu M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce ukazovalo skvrny i pěkné protuberance. Mise Starlink 1 společnosti SpaceX zatím čeká na start. Čína má za sebou další úspěšný start. Sonda LRO vyfotografovala na Měsíci místo dopadu sondy Beresheet. Očekáváme také indický a čínský start. Před 185 lety se narodil John Tebbutt, objevitel Velké komety 1861.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.