Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  31. květen 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 31. květen 2019

Lyndsova temná mlhovina 1251

Uznání a copyright: Francesco Sferlazza, Franco Sgueglia, Astro Brallo

V Lyndsově temné mlhovině (LDN) 1251 vznikají hvězdy. Toto prachové molekulární mračno plyne nad rovinou naší Galaxie Mléčné dráhy ve vzdálenosti asi 1000 světelných let a je součástí komplexu temných mlhovin mapovaných do oblasti Kefeova plamene. Astronomické výzkumy neprůhledných mezihvězdných mračen přes celé spektrum ukazují energetické rázové vlny a výtoky související s nově zrozenými hvězdami, včetně červené záře s výpovědní hodnotou z Herbig-Harových objektů rozesetých po tomto ostrém snímku. Na scéně se také schovávají vzdálené galaxie pozadí, vizuálně pohroužené za oblastí prachu. Hloubkové teleskopické zorné pole zachycené pomocí širokopásmových filtrů zabírá na obloze dva měsíční úplňky, nebo v odhadované vzdálenosti LDN 1251 asi 17 světelných let.

1. Harvard.edu: Catalogue of Dark Nebulae