Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. červen 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. červen 2019

NICER v noci

Uznání: NASA, NICER

Přístroj NICER (Neutron star Interior Composition Explorer) na palubě Mezinárodní kosmické stanice se při jejím obíhání kolem Země jednou za 93 minut se při sledování rentgenových kosmických zdrojů otáčí a obrací. Rentgenové detektory jsou zapnuté na noční části oběhu. Jak NICER přeskakuje od jednoho cíle k druhému, tak jsou na celooblohové mapě pořízené během 22 měsíců vidět oblouky a smyčky. Oblouky se zpravidla sbíhají ve výrazných jasných skvrnách, pulzarech na rentgenové obloze, které NICER pravidelně sleduje. Pulzary jsou rotující neutronové hvězdy, které emitují rentgenové pulsy jak hodiny. Pulsy jsou tak přesné, že se dají využít pro navigaci při určování polohy a rychlosti kosmických lodí. Celooblohová mapa rentgenových pozorování přístrojem NICER je vytvořena v rovníkových souřadnicích s nebeským rovníkem přes střed.

1. NASA: NASA'S NICER Does the Space Station Twist