Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. červen 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. červen 2019

NICER v noci

Uznání: NASA, NICER

Přístroj NICER (Neutron star Interior Composition Explorer) na palubě Mezinárodní kosmické stanice se při jejím obíhání kolem Země jednou za 93 minut se při sledování rentgenových kosmických zdrojů otáčí a obrací. Rentgenové detektory jsou zapnuté na noční části oběhu. Jak NICER přeskakuje od jednoho cíle k druhému, tak jsou na celooblohové mapě pořízené během 22 měsíců vidět oblouky a smyčky. Oblouky se zpravidla sbíhají ve výrazných jasných skvrnách, pulzarech na rentgenové obloze, které NICER pravidelně sleduje. Pulzary jsou rotující neutronové hvězdy, které emitují rentgenové pulsy jak hodiny. Pulsy jsou tak přesné, že se dají využít pro navigaci při určování polohy a rychlosti kosmických lodí. Celooblohová mapa rentgenových pozorování přístrojem NICER je vytvořena v rovníkových souřadnicích s nebeským rovníkem přes střed.

1. NASA: NASA'S NICER Does the Space Station Twist
  2. NASA: NICER’s Night Moves Trace the X-ray Sky
  3. APOD: NICER night moves labels
  4. NASA: NASA Team First to Demonstrate X-ray Navigation in Space
  5. APOD: 2019-03-21 Stopy hvězd a východ Slunce při rovnodenosti

Štítky: Nicer, Rentgenový, Pulsar

51. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 16. 12. do 22. 12. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Podvečerní obloha nabízí Venuši a Saturn. Po setmění můžeme pozorovat také Uran a Neptun. Ráno je vidět Mars. Nejjasnější kometou oblohy je C/2017 T2 vysoko v Perseovi. Nastane zimní slunovrat. Proběhne několik zajímavých startů raket. Před 380 lety se narodil Gottfried Kirch, vynálezce mikrometru a objevitel jasné komety roku 1680.

Soumrak v Otrokovicích