Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. červen 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. červen 2019

Spirální galaxie M96 z Hubbla

Uznání: NASA, ESA, Hubble; Processing & Copyright: Leo Shatz

Na barevném podrobném potrétu centra krásného vesmírného ostrova Messier 96 je vidět vír prachových pásů. M96 je pochopitelně spirální galaxie a pokud se započítají i slabá ramena sahající daleko za jasnou centrální oblast, tak měří zhruba 100 000 světelných let, takže má přibližně velikost naší vlastní Mléčné dráhy. M96 je též známá jako NGC 3368, je asi 35 miliónů světelných let daleko a je dominantním členem kupy galaxií Leo I. Snímek pořídil Hubblův kosmický dalekohled. Příčina asymetrie M96 není jasná, mohla by pocházet od gravitačních interakcí s jinými galaxiemi v kupě Leo I, ale nedostatek difúzní záře uvnitř kupy se zdá ukazovat na málo nedávných interakcí. Při zkoumání okrajů snímku jsou vidět galaxie daleko v pozadí.

APOD v jiných jazycích: arabsky, katalánsky, čínsky (Peking), čínsky (Tajvan), chorvatsky, česky, holandsky, persky, francouzsky, francouzsky, německy, hebrejsky, indonézsky, japonsky, korejsky, černohorsky, polsky, rusky, srbsky, slovinsky, španělsky a ukrajinsky.

1. AstroBin.com: Leo Shatz: M96 Galaxy (HST)