Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. srpen 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. srpen 2019

Prvky po supernově

Uznání: NASA/CXC/SAO

Hmotné hvězdy tráví své krátké životy zuřivým spalováním jaderného paliva. Fúzí za extrémních teplot a hustot kolem stelárního jádra se jádra lehkých prvků jako je vodík a helium slučují na těžší prvky jako je uhlík, kyslík, až po železo. Takže výbuch supernovy je nevyhnutelným a okázalým zánikem hvězdy, při kterém se do vesmíru dostávají trosky obohacené těžšími prvky, které se pak začlení do dalších hvězd, planet a lidí. Jedno takové horké mračno expandujících trosek o průměru 36 světelných let je vidět na podrobném rentgenovém snímku ve falešných barvách z družicové observatoře Chandra. Mladý zbytek supernovy má katalogové označení G292.0+1.8 a je asi 20 000 světelných let daleko v jižním souhvězdí Kentaura. Světlo z výbuchu této supernovy k Zemi poprvé dolétlo asi před 1600 lety. Modré barvy zvýrazňují filamenty plynu o teplotě mnoha miliónů stupňů výjmečně bohaté na kyslík, neon a hořčík. Tato obohacující supernova také po sobě zanechala pulzar, rotující neutronovou hvězdu, která je zbytkem zhrouceného jádra hvězdy. Snímek byl zveřejněn jako součást oslav 20. výročí rentgenové observatoře Chandra.

1. APOD: 2017-10-24 Odkud pochází prvky
  2. WebElements.com: The periodic table of the elements
  3. NASA: Chemical Segregation in Tycho
  4. Wikipedia: File:A_Sunday_on_La_Grande_Jatte,_Georges_Seurat,_1884.png
  5. arXiv.org: A Pulsar Wind Nebula in the Oxygen-Rich Supernova Remnant G292.0+1.8
  6. NASA: Educators' Corner
  7. NASA: G292.0+1.8
  8. NASA: NASA’s Chandra X-Ray Observatory Celebrates Its 20th Anniversary

Štítky: Zbytek supernovy, Rentgenový, Nucleosynthesis

3. vesmírný týden 2020

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 1. do 19. 1. 2020. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer září jasná planeta Venuše, vidět lze i Neptun a Uran. Ráno je vidět Mars. Merkur a Saturn jsou úhlově blízko Slunci. Kometu C/2017 T2 můžeme opět pozorovat na večerní obloze. Na úspěchy raket Falcon 9 a CZ-3B by v tomto týdnu určitě chtělo navázat několik dalších. Uběhlo 15 let od přistání pouzdra Huygens na Titanu.

Snímek komety C/2017 T2 (PANSTARRS)

Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se téměř v zenitu v souhvězdí Persea. Atmosférické podmínky byly podprůměrné.