Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. srpen 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. srpen 2019

Temné mračno Chameleon II

Uznání a copyright: Don Goldman

U jižního nebeského pólu se ukrývá malé souhvězdí Chameleon bez žádných jasných hvězd. V tomto souhvězdí ovšem vznikají hvězdy, a to v kompexních, temných prachových molekulárních mračnech. Pohled obývá temná mlhovina Chameleon II vzdálená asi 500 světelných let, kde většinou v siluetě proti hvězdnaté jižní obloze jsou vidět mračna kosmického prachu. Teleskopický snímek zabírá asi úhlový průměr úplňku, takže to temné mračno ve své odhadované vzdálenosti měří asi 5 světelných let. Na ostrém snímku je u středu vidět červená záře z identifikovaných Herbig-Harových objektů, výtrysky z rázem zářícího plynu, které vyvěrají z nedávno vzniklých hvězd.

1. APOD: 2018-06-28 Sigma Octantis a přátelé
  2. Wikipedia: Chamaeleon_complex
  3. AstrodonImaging.com: Cha II Dark Cloud
  4. Wikipedia: Herbig–Haro object
  5. HubbleSite.org: Herbig-Haro Jet HH 24

Štítky: Tmavá mlhovina, Molekulární mračno, Herbig haro, Hh54, Star-formation

3. vesmírný týden 2020

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 1. do 19. 1. 2020. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer září jasná planeta Venuše, vidět lze i Neptun a Uran. Ráno je vidět Mars. Merkur a Saturn jsou úhlově blízko Slunci. Kometu C/2017 T2 můžeme opět pozorovat na večerní obloze. Na úspěchy raket Falcon 9 a CZ-3B by v tomto týdnu určitě chtělo navázat několik dalších. Uběhlo 15 let od přistání pouzdra Huygens na Titanu.

Snímek komety C/2017 T2 (PANSTARRS)

Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se téměř v zenitu v souhvězdí Persea. Atmosférické podmínky byly podprůměrné.