Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. srpen 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. srpen 2019

Temné mračno Chameleon II

Uznání a copyright: Don Goldman

U jižního nebeského pólu se ukrývá malé souhvězdí Chameleon bez žádných jasných hvězd. V tomto souhvězdí ovšem vznikají hvězdy, a to v kompexních, temných prachových molekulárních mračnech. Pohled obývá temná mlhovina Chameleon II vzdálená asi 500 světelných let, kde většinou v siluetě proti hvězdnaté jižní obloze jsou vidět mračna kosmického prachu. Teleskopický snímek zabírá asi úhlový průměr úplňku, takže to temné mračno ve své odhadované vzdálenosti měří asi 5 světelných let. Na ostrém snímku je u středu vidět červená záře z identifikovaných Herbig-Harových objektů, výtrysky z rázem zářícího plynu, které vyvěrají z nedávno vzniklých hvězd.

1. APOD: 2018-06-28 Sigma Octantis a přátelé
  2. Wikipedia: Chamaeleon_complex
  3. AstrodonImaging.com: Cha II Dark Cloud
  4. Wikipedia: Herbig–Haro object
  5. HubbleSite.org: Herbig-Haro Jet HH 24

Štítky: Tmavá mlhovina, Molekulární mračno, Herbig haro, Hh54, Star-formation

34. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 19. 8. do 25. 8. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer můžeme pozorovat nízko nad jihem Jupiter a Saturn. Konjunkce Marsu a Venuše proběhne na snímcích SOHO. Aktivita Slunce je velmi nízká. Očekáváme bezpilotní test Sojuzu. Sonda Chandrayyan-2 je na cestě k Měsíci. Problémy s padáky ExoMars 2020 pokračují. Známe čtyři kandidáty na odběr vzorků z Bennu. Parker Solar Probe se potřetí zanoří ke Slunci. Před 30 lety prolétl Voyager 2 kolem Neptunu a zmapoval tak poslední do té doby neprozkoumanou velkou planetu a její měsíce.