Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. srpen 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. srpen 2019

Prvky po supernově

Uznání: NASA/CXC/SAO

Hmotné hvězdy tráví své krátké životy zuřivým spalováním jaderného paliva. Fúzí za extrémních teplot a hustot kolem stelárního jádra se jádra lehkých prvků jako je vodík a helium slučují na těžší prvky jako je uhlík, kyslík, až po železo. Takže výbuch supernovy je nevyhnutelným a okázalým zánikem hvězdy, při kterém se do vesmíru dostávají trosky obohacené těžšími prvky, které se pak začlení do dalších hvězd, planet a lidí. Jedno takové horké mračno expandujících trosek o průměru 36 světelných let je vidět na podrobném rentgenovém snímku ve falešných barvách z družicové observatoře Chandra. Mladý zbytek supernovy má katalogové označení G292.0+1.8 a je asi 20 000 světelných let daleko v jižním souhvězdí Kentaura. Světlo z výbuchu této supernovy k Zemi poprvé dolétlo asi před 1600 lety. Modré barvy zvýrazňují filamenty plynu o teplotě mnoha miliónů stupňů výjmečně bohaté na kyslík, neon a hořčík. Tato obohacující supernova také po sobě zanechala pulzar, rotující neutronovou hvězdu, která je zbytkem zhrouceného jádra hvězdy. Snímek byl zveřejněn jako součást oslav 20. výročí rentgenové observatoře Chandra.

1. APOD: 2017-10-24 Odkud pochází prvky