Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. srpen 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. srpen 2019

Náznaky temného vesmíru

Uznání: High-Z Supernova Search Team, HST, NASA

Před 21 roky byly poprvé představeny výsledky bádání, které ukazovaly, že většina energie v našem vesmíru není ve hvězdách nebo galaxiích, ale že je vázána na samotný prostor. Z nového pozorování vzdálených supernov přímo vyplynula, jazykem kosmologů, velká kosmologická konstanta, temná energie. Návrhy kosmologické konstanty nebyly nové, existovaly už od úsvitu moderní relativistické kosmologie. Taková tvrzení nebyla ovšem mezi astronomy obvykle populární, protože temná energie byla tak odlišná od známých komponent vesmíru a výskyt temné energie se zdál omezený jinými pozorováními a protože méně podivné kosmologie bez významného podílu temné energie předtím dokázaly dobře vysvětlit napozorovaná data. Co bylo výjmečné, byla zdánlivě přímá a spolehlivá metoda pozorování a dobrá reputace vědců provádějících výzkum. Nezávislé týmy astronomů v průběhu dvou dekád pokračovaly ve sběru dat, která se zdají potvrzovat existenci temné energie a nyní znepokojující výsledek zrychlujícího se vesmíru. Vedoucí týmu byli za svoji práci v roce 2011 oceněni Nobelovou cenou za fyziku. Na obrázku je vidět supernova, která se objevila v roce 1994 na okraji spirální galaxie, was taken by one of these collaborations.

Novinka: APOD je nyní na Facebooku v jazyce hindi.

1. Harvard.edu: Observational Evidence from Supernovae for an Accelerating Universe and a Cosmological Constant
  2. Harvard.edu: Measurements of Omega and Lambda from High-Redshift Supernovae
  3. NASA: What Is a Supernova?
  4. NASA: What is a Cosmological Constant?
  5. Wikipedia: Cosmological_constant
  6. Springer.com: The Cosmological Constant
  7. UCLA.edu: Welcome to Ned Wright's Cosmology Tutorial
  8. Harvard.edu: Adventures in Friedmann cosmology: A detailed expansion of the cosmological Friedmann equations
  9. APOD: 2007-10-21 Skončí vesmír Velkým roztržením?
  10. Harvard.edu: The High-Z Supernova Search Team
  11. LBL.gov: High Redshift Supernova Search - Home Page of the - Supernova Cosmology Project
  12. APOD: 1998-03-02 Rumors of a Strange Universe
  13. APOD: 2005-09-25 WMAP rozhoduje o Vesmíru
  14. Wikipedia: Dark_energy
  15. Wikipedia: Accelerating_universe
  16. NYTimes.com: Studies of Universe’s Expansion Win Physics Nobel
  17. SpaceTelescope.org: Supernova 1994D
  18. Harvard.edu: The high-Z SN search
  19. Harvard.edu: SN 1994D -- an Overluminous Type IA Supernova ?
  20. APOD: Spiral galaxies