Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. srpen 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. srpen 2019

Perseidy nad Slovenskem

Uznání a copyright: Petr Horálek

Dnešní noc je příhodná k pozorování meteorů. Na planetu Zemi bude pršet kometární prach, tmavou oblohou se bude míhat při svém vrcholu každoroční meteorický roj Perseid. Tento kompozitní snímek vznikl při loňských Perseidách v Parku temné oblohy Poloniny na Slovensku. Neobvyklá budova v popředí je planetárium na pozemku observatoře Kolonica. Kometární prachové částice se sice vůči sobě pohybují rovnoběžně, ale výsledné meteory se zřetelně zdají vylétat z jediného bodu na obloze ze souhvězdí Persea, které jim dalo jméno. Jev radiantu vzniká díky perspektivě, jelikož se rovnoběžné stopy zdají sbíhat v dálce, podobně jako se zdánlivě sbíhají železniční kolejnice. Meteorický roj Perseid vyvrcholí dnes v noci, ovšem letos bude oblohu ozařovat Měsíc téměř v úplňku.
Poznámka překladatele: Další informace, snímky a virtuální prohlídku spojenou s tímto pozorováním Petra Horálka v unikátním Parku tmavej oblohy Poloniny najdete v článku Obrazem: Proud meteorů z Persea nad kolonickou observatoří.

1. APOD: 2018-08-08 Animace: Meteorický roj Perseidy
  2. Wikipedia: Poloniny_Dark-Sky_Park
  3. Wikipedia: Slovakia
  4. Youtube.com: Vihorlatská hvezdáreň a Astronomické observatórium na Kolonickom sedle
  5. UniverseToday.com: The Perseids: Why is There a Meteor Shower?
  6. NASA: Perseids
  7. Wikipedia: Radiant_(meteor_shower)
  8. PinImg.com: Foto: dvě kočičky :-)
  9. Es-Static.us: railroad-tracks-converge-shutterstock-e1367591337388.jpg
  10. NASA: What's Up - August 2019
  11. EarthSky.org: Perseid meteors 2019: All you need to know

Štítky: Meteorický roj Perseid, Slovensko, Radiant

26. vesmírný týden 2024

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 24. 6. do 30. 6. 2024. Měsíc bude v poslední čtvrti. Planety Saturn, Mars a Jupiter můžeme pozorovat pouze nízko na ranní obloze. Aktivita Slunce se opět zvýšila s třetím příchodem aktivní oblasti známé ze začátku května silnými erupcemi. Pozorovatelé úkazů na obloze mohou spatřit noční svítící oblaka. Mise kosmické lodi Starliner u ISS byla opět prodloužena. Čínská mise Chang’e 6 chystá velké finále s přistáním vzorků z Měsíce. Začíná projekt Česká cesta do vesmíru. Před 50 lety byla na oběžnou dráhu vynesena vojenská stanice typu Almaz, pojmenovaná z důvodu utajení jako Saljut 3.

Noční svítící oblaka