Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. září 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. září 2019

Malá planeta pro exoplanety

Uznání a copyright: Petr Horálek / ESO

Tato malá planeta je ve skutečnosti digitální mozaikou 360 x 180 stupňů zachycenou vysoko v chilské poušti Atacama na Zemi. Ty zdánlivě velké kopule hostí dalekohledy o průměru 1 metr jižní observatoře SPECULOOS. Dalekohledy se jménem inspirovaným sladkými sušenkami SPECULOOS (Search for habitable Planets EClipsing ULtra-cOOl Stars) opravdu pátrají po malých planetách. Jejich cílem je hledat poklesy jasnosti, které by mohly ukazovat na transity exoplanet pozemského typu kolem populace blízkých, malých, slabých, dosti studených hvězd. Na ne zas tak vzdáleném obzoru je vidět laserový paprsek adaptivní optiky z vrcholu observatoře ESO na Mount Paranal. Na noční obloze této malé planety také září centrální Mléčná dráha a Magellanova mračna.

1. APOD: 2018-11-09 Výhled z malé planety