Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. září 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. září 2019

U západního Závoje

Uznání a copyright: Min Xie

Na pozemské obloze jsou v souhvězdí Labutě (Cygnus) nařasené vzhledově jemné filamenty rázem stlačeného zářícího plynu. Vznikly v západní části Závojové mlhoviny. Závojová mlhovina samotná je velkým zbytkem supernovy, rozpínajícím se mračnem, které se zrodilo smrtící explozí hmotné hvězdy. Světlo z toho původního výbuchu supernovy dorazilo na Zemi před více než 5000 lety. Mezihvězdná rázová vlna vzniklá touto kataklyzmickou událostí si razí cestu prostorem, zametá a excituje mezihvězdný materiál. Zářící filamenty jsou spíše jako dlouhé vlny v plátu při pohledu z boku a jsou pozoruhodně dobře rozdělené do atomárního vodíku (červená) a kyslíku (modro-zelená). Závojová mlhovina, též známá jako Smyčka v Labuti, nyní na obloze zabírá téměř 3 stupně, neboli 6 úplňků. V odhadované vzdálenosti 1500 světelných let to odpovídá rozměru 70 světelných let, ovšem západní část na tomto teleskopickém snímku má jen poloviční rozměr. Jasnější části západního Závoje se dají rozeznat jako oddělené mlhoviny, včetně Koštěte čarodějnice (NGC 6960) nahoře a Pickeringova trojúhelníku (NGC 6979) vlevo dole.

1. AstroBin.com: Min Xie: Western Veil, Pickering's Triangle & The "Funnel"