Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. září 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. září 2019

Mlhovina Pelikán v prachu, plynu a hvězdách

Uznání a copyright: Yannick Akar

Mlhovina Pelikán se pomalu mění. Mlhovina s oficiálním označením IC 5070 je oddělená od větší mlhoviny Severní Amerika molekulárním mračnem zaplněným tmavým prachem. Pelikán se ovšem podrobně studuje, jelikož se jedná o zvláště aktivní směs vznikajících hvězd a vyvíjejících se mračen plynu. Snímek ze tří specifických barev ze světla emitovaným sírou, vodíkem a kyslíkem může pomoci lépe porozumět těmto interakcím. Světlo z mladých energetických hvězd pomalu transformuje chladný plyn na horký a jejich postupující hranice se nazývá ionizační fronta, která je vidět jasně oranžová vpravo. Zůstávají jen zvláště husté úponky chladného plynu. Za milióny let už tato mlhovina nebude známá jako Pelikán, jelikož rovnováha mezi hvězdami a plynem za sebou jistě zanechá něco úplně jiného.

1. APOD: 2000-05-01 Mlhovina Severní Amerika
  2. APOD: 2014-12-14 Molekulární mračno Barnard 68
  3. NASA: Interstellar Dust Particles
  4. Youtube.com: NATURE | Pelicans and Whales | EARTHFLIGHT: North America | PBS
  5. APOD: 2012-07-22 M16: Pilíře stvoření
  6. AstroBin.com: Astro Nick: IC 5070 - Pelican Nebula
  7. LANL.gov: Sulphur
  8. Wikipedia: Hydrogen
  9. ChemiCool.com: Oxygen Element Facts
  10. APOD: 2018-02-05 NGC 7635: Mlhovina Bublina se rozpíná
  11. APOD: 2003-10-13 Ionizační fronta mlhoviny Pelikán
  12. Wikipedia: File:Snail-front-0A.jpg
  13. APOD: Search Results for "Pelican"
  14. Harvard.edu: Structure and evolution of molecular clouds near H II regions. I. CO observations of an expanding molecular shell surrounding the Pelican Nebula.

Štítky: IC 5070, Mlhovina Pelikán, Molekulární mračno