Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. říjen 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. říjen 2019

Vodíková mračna v M33

Image Data: Subaru Telescope (NAOJ), Hubble Space Telescope - Image Processing: Robert Gendler
Additional Data: BYU, Robert Gendler, Johannes Schedler, Adam Block - Copyright: Robert Gendler, Subaru Telescope, NAOJ

Zdá se, že nádherná spirální galaxie M33 má více než dost zářícího vodíku. M33 je významným členem místní skupiny galaxií, leží asi 3 milióny světelných let daleko a je též známa jako Galaxie v Trojúhelníku. Na této teleskopické mozaice z 25 panelů je vidět vnitřních asi 30 000 světelných let. Portrét M33 na základě obrazových dat z kosmických a pozemských dalekohledů vyzdvihuje její červené HII oblasti. Obří HII oblasti v M33 se vinou podél volných spirálních ramen k jádru a některé z nich jsou známy jako porodnice hvězd, místa, kde vznikají velice hmotné hvězdy, ale s krátkým životem. Intenzivní ultrafialové záření ze svítivých, hmotných hvězd ionizuje okolní vodík a tak nakonec vzniká charakteristická červená záře. Obraz byl zpracován tak, že pro barevný pohled na galaxii byla použita širokopásmová data a ta byla zkombinována s daty pořízeným přes HII filtr. Tento filtr nejlépe propouští světlo v emisní čáře vodíku.

1. APOD: 2016-09-17 M33: Galaxie v Trojúhelníku