Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. říjen 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. říjen 2019

Molekulární mračna v Mlhovině v Lodním kýlu

Uznání: NASA, ESA, Hubble

Nejsou živé, ale umírají. Tyto neobvyklé útvary jsou v Mlhovině v Lodním kýlu, několik z nich je vidět tady a nejlépe se dají popsat tím, že se vypařují. Energetické světlo a větry okolních hvězd rozbíjejí tmavá prachová zrna, která tyto neprůhledné útvary tvoří. Je ironické, že obrazce, jinak známé jako molekulární mračna nebo jasné lemované globule, často ve svém středu dávají vzniknout hvězdám, které je pak zničí. Hubblovým kosmickým dalekohledem zde zobrazené vesmírné struktury měří několik světelných měsíců. Samotná Velká mlhovina v Lodním kýlu měří asi 30 světelných let, nachází se asi 7500 světelných let daleko a dá se vidět i malým dalekohledem v souhvězdí Lodního kýlu (Carina).

1. APOD: 2019-06-23 Panorama Mlhoviny v Lodním kýlu z Hubbla
  2. Youtube.com: Evaporating Water in -30C in Yellowknife, NWT
  3. Harvard.edu: Interstellar Dust Grains
  4. Lafeber.com: Foto: pokusné morče
  5. Iop.org: Cloud Fragmentation and Proplyd-like Features in H II Regions Imaged by the Hubble Space Telescope*
  6. APOD: 2012-01-29 Molekulární mračno Barnard 68
  7. Wikipedia: Bok_globule
  8. APOD: 2010-04-26 Prachový pilíř v mlhovině Carina
  9. HubbleSite.org: HUBBLE'S JOURNEY AND THE TECHNOLOGY THAT MAKES IT POSSIBLE
  10. Wikipedia: Carina_Nebula
  11. NASA: What Is a Light-Year?
  12. Harvard.edu: Chandra: Carina (keel of a ship)