Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. říjen 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. říjen 2019

Black Hole Safety Video

Uznání videa: NASA's GSFC, SVS; Music: Prim and Proper from Universal Production Music

Pokud byste byli malým jednookým strašidlem, chtěli byste navštívit černou díru? Jedno takové na tomto videu tak činí, ale mělo by? Jistěže ne, ovšem jelikož náš malý přítel na tom trvá, a tak ho toto video informuje, co jsou černé díry opravdu zač a jak být při návštěvě co nejbezpečnější. Černé díry jsou místa plná hmoty tak husté, že ani světlo nemůže uniknout. Nedávno bylo detekcí neobvyklého gravitačního záření zjištěno splynutí páru černých děr, každá několikrát hmotnější než naše Slunce. Oblasti kolem superhmotných černých děr v centrech galaxií se mohou rozzářit, pokud zrovna trhají hvězdy ve své blízkosti. Nejbližší od Země známá černá díra je V616 Mon ve vzdálenosti asi 3300 světelných let. Video informuje, že nejlepším způsobem, jak může náš strašidelný přítel zůstat v bezpečí, je moc se nepřibližovat.

1. NASA: NASA's Guide To Black Hole Safety
  2. Youtu.be: NASA's Guide To Black Hole Safety
  3. NASA: Black holes
  4. CalTech.edu: LIGO: What are Gravitational Waves?
  5. Wikipedia: List_of_gravitational_wave_observations