Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. říjen 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. říjen 2019

Galaxie nahoře

Uznání a copyright: Rodrigo Guerra

Rozjímali jste poslední dobou nad svojí domovskou galaxií? Pokud byste se dívali na oblohu jako je tato, tak byste možná rozjímali častěji! Obraz je ve skutečnosti kompozitem ze dvou snímků pořízených minulý měsíc ze stejného místa v jižní Brazílii stejnou kamerou, ovšem s odstupem několika hodin. Člověk na obrázku, astrofotograf, může vidět v Mléčné dráze nahoře mnohé. Zleva odspodu se úhlopříčně táhne centrální pás naší domovské Galaxie. Pás potečkovávají úžasné pohledy včetně pohledů na tmavé nebulární filamenty, jasné modré hvězdy a červené mlhoviny. Hluboké galaktické pozadí vyplňují milióny slabších červených hvězd. Od Mléčné dráhy vpravo dole jsou barevná mračna plynu a prachu Rho Ophiuchus u jasné oranžové hvězdy Antares. Tu noc byla vpravo nahoře od hvězdy Antares vidět jasná planeta Jupiter. Tato obloha je tak stará a dobře známá, že si lidstvo o ní vytvořilo mnoho příběhů, z nichž některé inspirovaly právě tento obrázek.

1. APOD: 2004-08-08 Rozjímání pod oblohou
  2. Wikipedia: Brazil
  4. APOD: 2011-07-10 Pás Mléčné dráhy
  5. APOD: 2018-07-02 Z galaktické roviny přes Antares
  6. APOD: 2017-10-08 Temné molekulární mračno Barnard 68
  7. APOD: 2019-09-01 _jasné_modré_hvězdy_
  8. APOD: 2019-09-27 _červené_mlhoviny_
  9. APOD: 2019-05-13 Široké zorné pole Rho Ophiuchi
  10. APOD: 2018-07-02 Z galaktické roviny přes Antares
  11. APOD: 2019-08-07 Jupiter v čelistech a Mléčná dráha
  12. NASA: Jupiter
  13. Medium.com: What’s your Story? A collection of constellation mythologies
  14. 123rf.com: Foto: kočička :-)

Štítky: Hvězdokupy, Milky Way Galaxy, Mlhoviny

Zimná dúha

Nádherný úkaz zimnej dúhy.