Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. říjen 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. říjen 2019

Kosmická stanice přelétla Slunce bez skvrn

Uznání a copyright: Eduardo Schaberger Poupeau

Mezinárodní kosmická stanice je typicky vidět jen v noci. Mezinárodní kosmická stanice (ISS) se dá vidět jako jasný bod z mnoha míst asi jednou za měsíc, jak se při svém obíhání kolem Země pomalu pohybuje noční oblohou. ISS je vidět jen těsně po západu nebo před východem Slunce, protože září odraženým slunečním světlem a jakmile vstoupí do stínu, tak zmizí z dohledu. Jedinou příležitostí, kdy se dá stanice vidět i během dne je když prolétá přímo před Sluncem. Prolétá ovšem tak rychle, že dá v silueta ISS zachytit proti pozadí Slunce jen krátkými expozicemi kamerou. Obrázek, na který se díváte, byl pořízen přesně tak, jedná se o sérii snímků s přesným načasováním pořízených minulý měsíce ze Santa Fe v Argentině. Snímky byly později zkombinovány do jediného obrázku, který ukazuje texturu Slunce beze skvrn a kolem okraje na něm vynikají sluneční protuberance. Slunce bylo při tomto neobvykle tichém slunečním minimu bez slunečních skvrn nyní po většinu roku 2019.

Sledujte APOD v angličtině na: Instagramu, Facebooku, Redditu, nebo na Twitteru.

1. NASA: Space Station
  11. APOD: 2018-06-18 Aktivní protuberance na Slunci
  12. NASA: Solar Minimum is Coming

Štítky: ISS, Slunce, Přechod

37. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 9. do 19. 9. 2021. Měsíc dorůstá od první čtvrti k úplňku a projde kolem Jupiteru se Saturnem. Večer je vidět také Venuše. Aktivita Slunce je nízká, ale mohli jsme konečně vidět řadu skvrn. Očekáváme velmi zajímavou soukromou misi Crew Dragonu s názvem Inspiration4. Rušno je i v okolí ISS, kde po ruské vycházce probíhá japonsko-francouzská. V týdnu mají odstartovat další várky družic pro satelitní internet – 36 OneWebů a 51 Starlinků. Po dvou startech čínských raket v minulém týdnu tu máme další i v tom následujícím. Před 70 lety zemřel významný český astronom František Nušl.

Metla čarodejnice

Ďalšia časť hmloviny Riasy.