Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  31. říjen 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 31. říjen 2019

Duchovitá Závojová mlhovina

Image Credit & Copyright: Anis Abdul

Tyto rázem stlačené pozůstatky zářícího plynu duchovitého vzhledu kosmických měřítek straší na pozemské obloze v souhvězdí Labutě (Cygnus) a tvoří Závojovou mlhovinu. Mlhovina samotná je velkým zbytkem supernovy, rozpínajícím se mračnem po smrtící explozi hmotné hvězdy. Světlo z tohoto původního výbuchu supernovy poprvé doletělo na Zemi asi před 5000 lety. Závojová mlhovina, též známá jako Smyčka v Labuti, nyní měří téměř 3 stupně, neboli 6 úplňků. To v odhadované vzdálenosti 1500 světelných let odpovídá něco přes 70 světelných let. Závojová mlhovina je tak velká, že její jasnější části jsou známé jako jednotlivé mlhoviny, včetně Koštěte čarodějnice (NGC 6960) od středu vpravo dole. Vlevo nahoře je vidět Strašidlo v IC 1340. Veselý Halloween!

Štítky: Zbytek supernovy, Závojová mlhovina, Halloween