Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. listopad 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. listopad 2019

Simeis 147: Zbytek supernovy

Uznání a copyright: David Lindemann

Při sledování spletitých smyček filamentů na tomto podrobném snímku zbytku supernovy Simeis 147 je snadné se ztratit. Zbytek je též katalogizován jako Sharpless 2-240 a je znám pod populárním názvem Špagetová mlhovina. Je vidět v souhvězdích Býka a Vozky a na obloze pokrývá téměř 3 stupně, neboli 6 úplňků. Mračno stelárních trosek v odhadované vzdálenosti 3000 světelných let tedy měří asi 150 světelných let. Kompozitní obraz obsahuje data získaná přes úzkopásmové filtry, kde červená emise z ionizovaných atomů vodíku a dvakrát ionizovaného kyslíku v modrozelených odstínech sleduje rázem stlačený zářící plyn. Stáří tohoto zbytku supernovy se odhaduje na 40 000 let, což znamená, že světlo z této mohutné hvězdné exploze poprvé dosáhlo Zemi před 40 000 lety. Ovšem expandující zbytek není jediným pozůstatkem. Tato kosmická katastrofa po sobě také zanechala rotující neutronovou hvězdu, neboli pulzar, tedy vše co zbylo z jádra původní hvězdy.

1. AstroBin.com: David Lindemann: Spaghetti Nebula - Simeis 147 - Hybrid palette - Ha, OIII, Red, Green, and Blue - LRGB composition