Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. prosinec 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. prosinec 2019

N63A: Zbytek supernovy ve viditelném a rentgenovém světle

Uznání: NASA, ESA, Hubble, Chandra; Processing & License: Judy Schmidt

Co po sobě zanechala tato supernova? Světlo z obří hvězdné exploze ve Velkém Magellanovu mračnu (Large Magellanic Cloud - LMC) dosáhlo poprvé Zemi před pouhými 2000 lety. LMC je blízký galaktický soused naší Galaxie Mléčné dráhy a fronta zuřivého výbuchu se nyní pohybuje vně a ničí nebo přesunuje okolní plynová mračna a za sebou ponechává poměrně husté uzlíky plynu a prachu. To co zůstalo, je jeden z největších zbytků supernovy v LMC: N63A. Mnohé z hustých uzlíků, které přežily byly ještě více stlačeny a mohou se dál smršťovat za vzniku nových hvězd. Některé z výsledných hvězd pak mohou zase explodovat jako supernovy, a cyklus tak bude pokračovat. Zde je vidět kombinovaný snímek N63A v rentgenovém světle z observatoře Chandra a ve viditelném světle z Hubbla. Výrazný uzlík plynu a prachu vpravo nahoře, neformálně zvaný Firefox, je ve viditelném světle velice jasný, ale v rentgenovém světle ještě jasněji září i větší zbytek supernovy. N63A měří přes 25 světelných let a nachází se asi 150 000 světelných let daleko v jižním souhvězdí Mečouna (Dorado).

1. APOD: 2019-09-05 Velké Magellanovo mračno