Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. leden 2020

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. leden 2020

Důkaz aktivních sopek na Venuši

Uznání: NASA, JPL-Caltech, ESA, Venus Express: VIRTIS, USRA, LPI

Jsou na Venuši stále aktivní sopky? Na Venuši sice známe víc sopek, než na Zemi, ale kdy došlo naposledy k erupci venušinské sopky není přímo známo. Nedávno se přišlo na podpůrné důkazy nedávného vulkanismu na Venuši, ovšem přímo zde na Zemi. Labolatorní výsledky ukázaly, že snímky povrchové lávy se stal￿y slabšími po pouhých několika měsících v husté venušinské atmosféře, ale toto zeslabení není vidět na snímcích družice ESA Venus Express. Venus Express obíhá Venuši od roku 2006 a se Zemí měla kontakt do roku 2014. Tudíž infračervená záře (ve falešných barvách červená) zaznamenaná družicí Venus Express pro Idunn Mons a zde zaznamenaná družicí NASA Magellan ukazuje, že tato sopka vybuchla teprve zcela nedávno a je aktivní dodnes. Pochopení vulkanismu na Venuši může pomoct pochopit vulkanismus na Zemi, stejně jako na jiných tělesech v naší Sluneční soustavě.

Štítky: Sopka, Venuše, Olivín

3. vesmírný týden 2020

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 1. do 19. 1. 2020. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer září jasná planeta Venuše, vidět lze i Neptun a Uran. Ráno je vidět Mars. Merkur a Saturn jsou úhlově blízko Slunci. Kometu C/2017 T2 můžeme opět pozorovat na večerní obloze. Na úspěchy raket Falcon 9 a CZ-3B by v tomto týdnu určitě chtělo navázat několik dalších. Uběhlo 15 let od přistání pouzdra Huygens na Titanu.

Snímek komety C/2017 T2 (PANSTARRS)

Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se téměř v zenitu v souhvězdí Persea. Atmosférické podmínky byly podprůměrné.