Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. únor 2020

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. únor 2020

Spitzerův Trifid

Uznání: J. Rho (SSC/Caltech), JPL-Caltech, NASA

Mlhovina Trifid, též známá jako Messier 20, se dá snadno najít malým dalekohledem. Měří asi 30 světelných let, je vzdálená 5500 světelných let a je populární zastávkou kosmických turistů v na mlhoviny bohatém souhvězdí Střelce (Sagittarius). Jak její jméno naznačuje, ve viditelném světle je mlhovina rozdělená do tří částí tmavými, neprůhlednými pásy prachu. Ovšem pronikavý infračervený snímek v Trifidu ukazuje filamenty zářících mračen prachu a nově vzniklých hvězd. Pěkný pohled ve falešných barvách vznikl díky Spitzerovu kosmickému dalekohledu. Astronomové použili tento infračervený snímek ke sčítání nově zrozených a embryonických hvězd, které se jinak skrývají v mračnech zárodečného prachu a plynu této fascinující hvězdné porodnice. Spitzerův dalekohled byl vypuštěn v roce 2003 a zkoumal infračervený Vesmír ze Zemi následující sluneční orbity, až byla jeho vědecká činost tento rok 30. ledna ukončena.

1. APOD: 2019-12-30 Messier 20 a 21