Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. únor 2020

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. únor 2020

Mlhovina v Lodním kýlu podrobně

Uznání: NASA, ESA, Hubble, ESO, Amateur Data; Processing & Copyright: Robert Gendler & Roberto Colombari

Velká mlhovina v Lodním kýlu, též známá jako NGC 3372, je klenotem jižní oblohy, měří něco přes 300 světelných let a je jednou z největších hvězdotvorných oblastí v naší Galaxii. Podobně jako menší a severnější Velká mlhovina v Orionu, i Mlhovina v Lodním kýlu se dá snadno spatřit pouhým okem, i když je je 5 krát dále asi 7500 světelných let daleko. Tento krásný podrobný teleskopický snímek ukazuje pozoruhodné podrobnosti centrálních zářících filamentů mezihvězdného plynu a neprůhledných mračen kosmického prachu v zorném poli velkém asi 20 světelných let. Mlhovina v Lodním kýlu je domovem mladých, extrémně hmotných hvězd, všetně stále ještě záhadné a bouřlivé proměnné hvězdy Eta Carinae, což je hvězdný systém více než 100 krát hmotnější než Slunce. Ve zpracovaném kompozitním obrazu z vesmírných a pozemských snímků jsou vidět dva laloky prachové mlhoviny Homunkulus kolem samotné Eta Carinae kousek dole vlevo pod středem. Zatímco Eta Carinae je nejspíš na cestě k výbuchu supernovy, tak rentgenové snímky ukazují, že Velká mlhovina v Lodním kýlu byla učiněnou továrnou na supernovy.

1. SEDS.org: NGC 3372 - The Eta Carinae Nebula, Carina Nebula
  2. APOD: 2009-08-26 Klasické mlhoviny v Orionu
  3. RobGendlerAstropics.com: The Eta Carinae Nebula (NGC 3372)
  4. Unh.edu: What is the Interstellar Medium?
  5. APOD: 2010-09-19 Temná mračna v mlhovině Carina