Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. březen 2020

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. březen 2020

Světlo, tma a prach

Uznání a copyright: Casey Good

Tento barvitý kout oblohy zabírá přes zorné pole se spoustou mlhovin v rovině naší Mléčné dráhy v královském severním souhvězdí Kefeus (Cepheus) asi 4 úplňky. Jasná červená emisní oblast u okraje masívního molekulárního mračna vzdáleného asi 2400 světelných let vlevo od středu Sharpless (Sh) 155 je též známá jako mlhovina Jeskyně. Jasné plynové stěny jeskyně o rozměru asi 10 světelných let ionizuje ultrafialové světlo horkých mladých hvězd okolo. Mezihvězdné plátno oplývá zaprášenými modrými reflexními mlhovinami jako je vdB 155 vpravo dole a hustými neprůhlednými oblaky prachu. Astronomické výzkumy ukázaly další dramnatické známky vzniku hvězd, včetně jasné červené skvrny Herbig-Harova objektu HH 168. Emisi Herbig-Harova objektu pod středem generují energetické výtrysky z nově vzniklé hvězdy.

1. AstroBin.com: Casey Good: SH2-155, The Cave
  2. EarthSky.org: Gamma Cephei: A future Pole Star
  3. Harvard.edu: A Catalogue of Emission Nebulae Near the Galactic Plane.
  4. APOD: 2017-03-23 SH2-155: Mlhovina Jeskyně
  5. NebulaPhotos.com: sh2-155-annotated.jpg
  6. Harvard.edu: A study of reflection nebulae.
  7. arXiv.org: Chandra observation of Cepheus A: The diffuse emission of HH 168 resolved