Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. červen 2020

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. červen 2020

Magnetické siločáry Mléčné dráhy

Uznání: ESA, Planck; Text: Joan Schmelz (USRA)

Jakou roli v mezihvězdné fyzice hraje magnetické pole? Analýzy pozorování emise malých magneticky orientovaných prachových zrn družicí ESA Planck ukazují předtím neznámé struktury magnetického pole v naší Mléčné dráze, jak je vidět na zakroucených siločarách obrazu celé oblohy. Tmavě červená je vidět především v rovině Mléčné dráhy, kde je koncentrace prachu nejvyšší. Velké oblouky nad její rovinou jsou nejspíše pozůstatky explozívních událostí v minulosti z jádra naší Galaxie, koncepčně podobnými s magnetickými smyčkovými strukturami pozorovanými v atmosféře našeho Slunce. Křivky siločar souhlasí s mezihvězdnými filamenty neutrálního vodíku a poskytují vzrušující důkaz, že magnetické pole může doplňovat gravitaci nejenom při tvarování mezihvězdného média, ale i při vzniku hvězd. Jak magnetismus ovlivnil vývoj naší Galaxie zůstane nejspíš v nadcházejících letech předmětem výzkumu.

1. ESA.int: Planck
  2. NASA: Magnetism
  4. ESA.int: Polarised emission from Milky Way dust
  5. Wikipedia: Galactic_plane
  6. APOD: 2020-02-23 Simulace vesmíru Illustris
  7. APOD: 2018-07-29 Cesta do středu Galaxie
  8. NASA: Coronal Loops in an Active Region of the Sun
  9. Google.com: Welcome to the GALFA-HI Survey's presence on the web!
  10. Wikipedia: Interstellar_medium