Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. červenec 2020

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. červenec 2020

Lyndsové temná mlhovina 1251

Uznání a copyright: Ara Jerahian

V temné mlhovině Lyndsové LDN 1251 vznikají hvězdy. Zaprášené molekulární mračno se pohybuje nad rovinou naší Mléčné dráhy asi 1000 světelných let daleko a je součástí komplexu temných mlhovin mapovaných v oblasti Cepheus flare. Astronomické výzkumy neprůhledných mezihvězdných mračen přes celé spektrum ukazují energetické rázové vlny a výtoky spojené s nově vzniklými hvězdami, včetně výmluvné červené záře z rozesetých Herbig-Haroových objektů na tomto ostrém snímku. Na scéně také číhají vzdálené galaxie pozadí pohroužené za zaprášeným prostorem. Pěkný pohled pořízený dalekohledem ze zahrádky a s širokopásmovými filtry zabírá na obloze asi dva úplňky, čili v odhadované vzdálenosti LDN 1251 asi 17 světelných let.
Poznámka překladatele: Beverly Turner Lynds(ová) je americká astronomka narozená v roce 1929, členka IAU.

1. Harvard.edu: Lynds, Beverly T.: Catalogue of Dark Nebulae