Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. červenec 2020

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. červenec 2020

Ohony komety NEOWISE

Uznání a copyright: Miloslav Druckmuller (Brno University of Technology)

Severní oblohou nyní prolétá kometa NEOWISE (C/2020 F3). Její rozvíjející se ohony sahají v zorném poli zachyceném z Brna v České republice 10. července před rozbřeskem něco přes 6 stupňů. Nejsnáze je vidět široký žlutavý ohon komety odtlačovaný tlakem samotného slunečního světla. Na snímku je ale také zachycen slabší, modravější ohon, oddělený od reflexivního kometárního prachu. Tento slabší ohon je iontový ohon, který vzniká, když jsou ionty z komy vytahovány ven magnetickým polem slunečního větru a ve slunečním světle fluoreskují. Na ostrém portrétu našeho nového návštěvníka z vnější Sluneční soustavy připomínají ohony komety NEOWISE dokonce ještě jasnější ohony komety Hale Bopp, Velké komety roku 1997.

Kometa NEOWISE kolem zeměkoule: Pozoruhodné snímky zaslané do APODu.

1. SkyAndTelescope.org: COMET NEOWISE DELIGHTS AT DAWN
  2. Cnr.it: Comet Hale Bopp showing its two tails
  3. APOD: Map_NEOWISE.jpg
  4. NASA: NASA’s Parker Solar Probe Spies Newly-Discovered Comet NEOWISE
  5. APOD: 2013-10-13 Hale Bopp: Velká kometa roku 1997

Štítky: Kometa NEOWISE, C/2020 F3, Dust tail, Ion tail

25. vesmírný týden 2022

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 20. 6. do 26. 6. 2022. Nastává letní slunovrat, začíná astronomické léto. Měsíc bude v poslední čtvrti. Ráno můžeme vidět všechny okem viditelné planety v pořadí, jak jdou od Slunce. Mezinárodní vesmírná stanice vykonává své přelety přes Slunce i Měsíc. Kometa C/2017 K2 (PanSTARRS) prochází kolem hvězdokupy IC 4665. Uskutečnily se tři starty Falconu 9 ve dvou dnech. Očekáváme také start rakety Ariane 5 a možná i Electronu s technologickou družicí na dráhu kolem Měsíce. Před 100 lety se narodil britský astronom zabývající se Měsícem Ewen Whitaker a 95 let uplynulo od narození známého amatérského objevitele komet Williama Bradfielda.

M 101,JEDNA SNIMKA