Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. červenec 2020

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. červenec 2020

Ohony komety NEOWISE

Uznání a copyright: Miloslav Druckmuller (Brno University of Technology)

Severní oblohou nyní prolétá kometa NEOWISE (C/2020 F3). Její rozvíjející se ohony sahají v zorném poli zachyceném z Brna v České republice 10. července před rozbřeskem něco přes 6 stupňů. Nejsnáze je vidět široký žlutavý ohon komety odtlačovaný tlakem samotného slunečního světla. Na snímku je ale také zachycen slabší, modravější ohon, oddělený od reflexivního kometárního prachu. Tento slabší ohon je iontový ohon, který vzniká, když jsou ionty z komy vytahovány ven magnetickým polem slunečního větru a ve slunečním světle fluoreskují. Na ostrém portrétu našeho nového návštěvníka z vnější Sluneční soustavy připomínají ohony komety NEOWISE dokonce ještě jasnější ohony komety Hale Bopp, Velké komety roku 1997.

Kometa NEOWISE kolem zeměkoule: Pozoruhodné snímky zaslané do APODu.

1. SkyAndTelescope.org: COMET NEOWISE DELIGHTS AT DAWN
  2. Cnr.it: Comet Hale Bopp showing its two tails
  3. APOD: Map_NEOWISE.jpg
  4. NASA: NASA’s Parker Solar Probe Spies Newly-Discovered Comet NEOWISE
  5. APOD: 2013-10-13 Hale Bopp: Velká kometa roku 1997

Štítky: Kometa NEOWISE, C/2020 F3, Dust tail, Ion tail

49. vesmírný týden 2023

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 4. 12. do 10. 12. 2023. Měsíc bude v poslední čtvrti. Jupiter je večer na jihovýchodě, Saturn nad jihozápadem. Ráno září nad jihovýchodem jasná Venuše. Aktivita Slunce se výrazně zvýšila a opět nastala výraznější polární záře, viditelné bohužel převážně z Ameriky nebo Nového Zélandu. Kometa 12P opět prošla zjasněním, najdeme ji u Vegy. Pokračuje kanonáda startů Falconu 9. K ISS se vydala nákladní loď Progress MS-25. Před 50 lety snímal poprvé Jupiter zblízka Pioneer 10.

Tři planetární mlhoviny HFG1,  Abell6 a Sh2-200