Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. srpen 2020

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. srpen 2020

TYC 8998 760 1: Četné planety kolem Slunci podobné hvězdě

Uznání: ESO, A. Bohn et al.

Mají jiné hvězdy planety podobně jako naše Slunce? Dosavadní důkazy většinou založené na malých změnách světla hvězd způsobovaných obíhajícími planetami ukazují, že mají. Ovšem nedávno se poprvé podařilo přímo zobrazit pár planet okolo Slunci podobné hvězdy. Exoplanety obíhají hvězdu s označením TYC 8998-760-1 a ukazují na ně šipky na jejich infračerveném snímku. Mateřská hvězda má věk 17 miliónů let, takže je mnohem mladší než 5 miliard let staré Slunce. Obě exoplanety jsou také mnohem hmotnější a obíhají dále, než jejich protějšky ve Sluneční soustavě Jupiter a Saturn. Exoplanety nalezl Velmi velký dalekohled Evropské jižní observatoře v Chile v infračerveném světle, když bylo světlo mateřské hvězdy uměle odstíněno. Jak se v příštím desetiletí zlepší technologie velkých dalekohledů, tak se dá doufat, že se podaří přímo zobrazit i planety, které se budou více podobat naší Zemi.

Debata odborníků: Jak lidstvo poprvé objeví mimozemský život?

1. Wikipedia: Methods_of_detecting_exoplanets