Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. srpen 2020

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. srpen 2020

Rozvinutí M51

Uznání a copyright: Data - Hubble Heritage Project, Unwinding - Paul Howell

Z majestátního portrétu M51 Hubblovým kosmickým dalekohledem z roku 2005 jsou digitální transformací rozvinutá ramena velké spirální galaxie o rozměru 60 000 světelných let. M51 byla jednou z původních spirálních mlhovin a její zavinutá ramena se dají popsat matematickou křivkou známou jako logaritmická spirála u níž vzdálenost ramen roste se vzdáleností od středu geometrickou řadou. Uplatněním logaritmů k posunu souřadnic pixelů na Hubblově snímku vůči centru M51 se její spirální ramena mapují do diagonálních přímek. Transformovaný snímek dramaticky ukazuje, že ramena samotná jsou protkána vznikajícími hvězdami, lemovaná růžovými hvězdotvornými oblastmi a mladými modrými hvězdokupami. Doprovodná galaxie NGC 5195 (nahoře) se zdá měnit stopování ramene před ní, ale samotná zůstává rozvinutím M51 poměrně nedotčená. Logaritmické spirály, též známé jako spira mirabilis, se dají v přírodě najít v různých velikostech. Logaritmické spirály mohou například popisovat hurikány, stopy subatomických částic v bublinové komoře, a samozřejmě květák.

1. HubbleSite.org: HUBBLE CELEBRATES 15TH ANNIVERSARY WITH SPECTACULAR NEW IMAGES