Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. říjen 2020

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. říjen 2020

Temná hmota v simulovaném vesmíru

Uznání ilustrace a copyright Tom Abel & Ralf Kaehler (KIPAC, SLAC), AMNH

Straší v našem vesmíru? Podle této mapy temné hmoty to tak může vypadat. Proč galaxie rotují tak rychle, proč galaxie obíhají kupy tak rychle, proč gravitační čočky ohýbají světlo tak silně a proč je viditelná hmota distribuovaná tak jak je v místním vesmíru a na kosmickém záření mikrovlnného pozadí, se dnes především vysvětluje gravitací neviditelné temné hmoty. Obrázek pochází z minulého kosmického programu Temný vesmír Haydenova planetária z Amerického muzea přírodní historie a ukazuje jeden příklad, jak všudepřítomná temná hmota může ovlivňovat náš vesmír. Obraz je z podrobné počítačové simulace a celým vesmírem se táhnou jak pavučina černé komplexní filamenty temné hmoty, zatímco poměrně řídké hrudky dobře známé baryonické hmoty jsou vidět oranžové. Takové simulace astronomickým pozorováním dobře statisticky odpovídají. Co je možná trochu děsivé, že docela podivná temná hmota v neznámé formě se už nadále nepovažuje za podivný zdroj gravitace ve vesmíru. Tato čest nyní patří temné energii, uniformějšímu zdroji odpuzující gravitace, která zdá se dominuje rozpínání celého vesmíru.

1. NASA: What Is Dark Matter?
  2. Harvard.edu: Chandra: Dark Matter
  3. Arizona.edu: Dark Matter: another basic part of galaxies!!
  4. Medium.com: Galaxy clusters prove dark matter’s existence
  13. Youtube.com: Dark Matter
  14. APOD: 2011-10-03 Video temné hmoty ze simulace Bolshoi
  15. BadSpiderBites.com: Giant Spider Webs
  16. Wikipedia: Baryon
  17. Stanford.edu: RALF KÄHLER - VISUALIZATIONS: DARK MATTER & LARGE SCALE STRUCTURES
  18. Wikipedia: Dark_matter
  19. Home.cern: Dark matter
  20. Harvard.edu: Adventures in Friedmann cosmology: A detailed expansion of the cosmological Friedmann equations
  21. NASA: Dark Energy, Dark Matter
  22. PreposterousUniverse.com: Why Does Dark Energy Make the Universe Accelerate?

Štítky: Temní hmota, Vesmír, Kosmologie