Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. leden 2021

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. leden 2021

Galaxie a jižní nebeský pól

Uznání a copyright: Petr Horálek, Josef Kujal

Jižní nebeský pól je snadné uvidět na snímcích hvězdných stop jižní oblohy. Je ve středu všech oblouků stop jižních hvězd kam na jih míří zemská osa rotace. Toto hvězdnaté panoráma se prostírá přes asi 60 stupňů hluboko na jižní obloze, kde se nachází i jižní nebeský pól lemovaný jasnými galaxiemi a skvosty jižního nebe. Nahoře jsou vidět hvězdy a mlhoviny podél roviny naší vlastní Galaxie Mléčné dráhy. Ve středu nahoře vévodí Jižnímu kříži žlutavý obr Gama Crucis s tmavou oblastí mlhoviny Uhelný pytel pod ramenem kříže vlevo. V galaktické rovině u pravého okraje svítí hvězda Eta Carinae a červená záře Velké mlhoviny v Lodním kýlu. Dole jsou vidět Velké a Malé Magellanovo mračno, samostatné externí galaxie a satelity mocné Mléčné dráhy. Spojnice od hvězdy Gama Crucis přes modrou hvězdu dole v Jižním kříži Alfa Crucis míří k jižnímu nebeskému pólu, ale kde ten pól přesně je? Hledejte hvězdu jižního pólu Sigma Octantis. Podobně jako je Polaris hvězdou severního pólu, tak Sigma Octantis je o něco přes jeden stupeň od jižního nebeského pólu.

1. APOD: 2012-08-02 Stopy hvězd z jižního pólu