Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. leden 2021

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. leden 2021

Výtrysky z neobvyklé galaxie Centaurus A

Uznání: ESO/WFI (visible); MPIfR/ESO/APEX/A. Weiss et al. (microwave); NASA/CXC/CfA/R. Kraft et al. (X-ray)

Výtrysky, které vyvěrají z galaxie Centaurus A, jsou dlouhé více než milión světelných roků. Výtrysky proudící plazmy vyvrhuje obří černá díra v centru spirální galaxie a rozsvěcuje tak kompozitní obraz Cen A. Jak vlastně centrální černá díra dovnitř padající hmotu vyvrhuje není zatím známo. Výtrysky poté co opustí galaxii nafukují velké rádiové bubliny, které nejspíš září už milióny let. Pokud procházející mračno plynu dodá energii, tak se rádiové bubliny mohou za miliardy roků zase rozzářit. Na kompozitním snímku je rentgenové záření zobrazeno modře a mikrovlnné záření má barvu oranžovou. Základna výtrysku v rádiových vlnách ukazuje podrobnosti nejvnitřnějšího světelného roku centrálního výtrysku.

1. APOD: 2011-04-13 Východ rádiových výtrysků Centaurus