Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. leden 2021

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. leden 2021

Messier 66 podrobně

Uznání: NASA, ESA, Hubble; Processing & Copyright: Leo Shatz

Velká a krásná spirální galaxie Messier 66 se nachází zhruba 35 milionů světelných roků daleko. Nádherný vesmírný ostrov měří asi 100 tisíc světelných roků a velikostí se podobá Mléčné dráze. Znovu zpracovaný podrobný snímek z Hubblova kosmického dalekohledu zabírá oblast širokou asi 30 000 světelných roků kolem galaktického jádra. Ukazuje výrazný sklon galaktického disku vůči nám. Okolo jasného jádra, ve kterém je nejspíš superhmotná černá díra, jsou vidět neprůhledné pásy prachu a mladé modré hvězdokupy podél spirálních ramen potečkovaných výmluvnou růžovou září hvězdotvorných oblastí. Messier 66, nebo též NGC 3627, je nejjasnější ze tří galaxií v gravitačně se ovlivňujícím Leo Triplet.
Oprava: Na chybějící číslovku tisíc v rozměru M66 upozornili Peter Turay, Zdeněk Brýdl, Jan Kučera a Vladimír Duchan.

1. NASA: Messier 66