Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. duben 2021

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. duben 2021

Uvnitř mlhoviny Plamen

Uznání: NASA, JPL-Caltech, IPAC Infrared Science Archive - Processing: Amal Biju

Mlhovina Plamen vystupuje na optických snímcích prašných hvězdotvorných oblastí v pásu Oriona a východněji od hvězdy Alnitak, zhruba 1400 světelných roků daleko. Alnitak je ta jasná hvězda u pravého okraje na infračerveném snímku ze Spitzerova kosmického dalekohledu. Infračervený pohled dovnitř mračen zářícího plynu a prachu zabírá asi 15 světelných roků. Ukazuje mnoho nedávno vzniklých hvězd ze zanořené hvězdokupy NGC 2024 koncentrované kolem středu. Věk hvězd v NGC 2024 jde od 200 000 roků do 1,5 milionu roků. Data ukazují, že se nejmladší hvězdy jsou ve středních částech kupy mlhoviny Plamen. To je opakem těch nejjednodušších modelů vznikání hvězd ve hvězdných porodnicích, které předpovídají, že hvězdy začínají vznikat v hustších centru jádra molekulárních mračen. V důsledku toho bude potřeba složitější model vzniku hvězd uvnitř mlhoviny Plamen.

1. APOD: 2021-04-12 Alnitak a mlhovina Plamen