Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. duben 2021

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. duben 2021

Dvojnásobně zborcený svět binárních černých děr

Uznání vědecké vizualizace: NASA, Goddard Space Flight Center, Jeremy Schnittman and Brian P. Powell - Text: Francis Reddy

Na této úžasné počítačové vizualizaci je vidět, jak světelné paprsky z akrečních disků kolem páru vzájemně obíhajících superhmotných černých děr pronikají zborceným prostoročasem vytvářeným extrémní gravitací. Simulované akreční disky mají odlišná barevná schémata, červená je pro disk kolem černé díry s hmotností 200 miliónů sluncí a modrá pro disk kolem černé díry s hmotností 100 miliónů sluncí. Tak se dají snadněji sledovat zdroje světla, ale tato volba také odpovídá skutečnosti. Žhavější plyn světlo posunuje k modré části spektra a materiál, který obíhá menší černou díru zakouší silnější gravitační jevy, které vytvářejí vyšší teploty. Oba akreční disky pro tyto hmotnosti nakonec emitují většinu svého světla v ultrafialovém pásmu. Na videu jsou zborcené sekundární obrazy modré černé díry vidět přes červenou černou díru uvnitř zamotaného červeného disku zborceného gravitací modré černé díry v popředí. Jelikož vidíme červený pohled na modrou a také zároveň vidíme přímo modrou, tak tyto obrazy nám dovolují vidět obě strany modré zároveň. Červené a modré světlo, které pochází z obou černých děr, lze vidět v nejvnitřnějším prstenci světla blízko jejich horizontu událostí zvaném fotonový prstenec. Astronomové očekávají, že v nepříliš vzdálené budoucnosti budou schopni detekovat gravitační vlny vlnící se prostoročasem, které vznikají, když se dvě superhmotné černé díry v systému jako je ten simulovaný k sobě blíží po spirále až se sloučí.

1. APOD: 2020-08-25 Vizualizace: Akreční disk černé díry