Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. červen 2021

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. červen 2021

Hvězdy, plyn a magnetismus ve středu Galaxie

Uznání: X-ray: NASA/CXC/UMass/Q.D. Wang; Radio: NRF/SARAO/MeerKAT

Co se to děje v centru naší Galaxie? S odpovědí může pomoci nově sestavené podrobné panorama, které zkoumá oblasti nad a pod galaktickou rovinou v rádiových vlnách a v rentgenovém světle. Rentgenové světlo zaznamenané družicovou observatoří Chandra je vidět v barvách oranžové (horké), zelené (žhavější) a nachové (nejžhavější) a je superponované na velmi podrobný šedý snímek pořízený v rádiových vlnách radioteleskopem MeerKAT. Interakce jsou četné a komplexní. Galaktická havěť, jako jsou rozpínající se zbytky supernov, horké větry z nově vzniklých hvězd, neobvykle silná a srážející se magnetická pole a centrální superhmotná černá díra spolu zápasí v prostoru pouhých 1000 světelných roků. Tenké jasné pruhy se zdají být výsledkem zkroucených a nově propojených magnetických polí srážkových oblastí, které vytvářejí energetický typ vnitřního galaktického kosmického počasí, které se podobá tomu, jaké vytváří naše Slunce. Pozorování stále pokračují a studium této oblasti slibuje nejenom více osvětlit historii a vývoj naší vlastní Galaxie, ale také všech galaxií.

1. Harvard.edu: Chandra - Galactic Center: Magnetized Threads Weave Spectacular Galactic Tapestry
  2. Youtu.be: Quick Look: A New Panorama of Our Galactic Center
  3. APOD: 2021-05-17 NGC 4565: Galaxie z boku
  4. NASA: X-Rays
  5. Harvard.edu: Chandra X-ray Observatory - NASA's flagship X-ray telescope
  6. NASA: Radio Waves
  7. Wikipedia: MeerKAT
  8. Wordpress.com: Foto: Kočka v kostce :-)
  9. APOD: 2016-06-01 Rozpínání zbytků Tychonovy supernovy
  10. SWIN.edu.au: Stellar Winds
  11. Wikipedia: File:Magnetic_field_of_horseshoe_magnet.png
  12. APOD: 2018-07-29 Cesta do středu Galaxie
  13. NASA: What Is a Light-Year?
  14. Harvard.edu: Chandra large-scale mapping of the Galactic Centre: probing high-energy structures around the central molecular zone