Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. červen 2021

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. červen 2021

Tanec polárních září Saturnu

Uznání: NASA, Cassini, VIMS Team, U. Arizona, U. Leicester, JPL, ASI

Co pohání polární záře na Saturnu? Vědci protřídili stovky infračervených snímků Saturnu pořízených kosmickou sondou Cassini pro jiné účely a pokusili se najít dostatek snímků polárních září, aby bylo možné korelovat změny, vytvořit filmy a tak pomohli s odpovědí. Jakmile byly filmy vytvořeny, tak některé z nich jasně ukazují, že se Saturnovy polární záře mohou měnit nejen s úhlem Slunce, ale také s tím, jak planeta rotuje. Kromě toho se zdá, že některé změny polárních září souvisejí s vlnami v Saturnově magnetosféře, které pravděpodobně způsobují Saturnovy měsíce. Na obrázku je falešně barevný snímek pořízený v roce 2007, který ukazuje Saturn ve třech pásmech infračerveného světla. Prstence odrážejí relativně modré sluneční světlo, zatímco samotná planeta září ve srovnatelně nízkoenergetickém červeném světle. Pás jižní polární záře je vidět zeleně. Nedávno bylo zjištěno, že polární záře ohřívají horní vrstvy Saturnovy atmosféry. Pochopení Saturnových polárních září je cestou k lepšímu pochopení pozemských polárních září.

1. NASA: Saturn