Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. červenec 2021

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. červenec 2021

M82: Galaxie s překotnou tvorbou hvězd a se supervětrem

Uznání a copyright: Team ARO, Alentejo Remote Observatory

M82 je galaxie s překotným vznikáním hvězd se supervětrem. Postupné exploze supernov a silný vítr z masivních hvězd totiž způsobují, že překotná tvorba hvězd v M82 pohání ohromný odliv hmoty. Na ostrém teleskopickém snímku jsou zřetelné důkazy o supervětru z centrálních oblastí galaxie. Složený snímek zvýrazňuje emise z dlouhých výtokových vláken atomárního vodíku v načervenalých odstínech. Část plynu v supervětru, obohacená o těžké prvky vzniklé v masivních hvězdách, nakonec unikne do mezigalaktického prostoru. Překotná tvorba hvězd v M82 vyvolaná těsným setkáním s blízkou velkou galaxií M81 by měla trvat přibližně 100 milionů let. M82, známá také pro svůj protáhlý vizuální vzhled jako Doutníková galaxie, má průměr asi 30 000 světelných roků. Leží ve vzdálenosti 12 milionů světelných roků poblíž severní hranice souhvězdí Velké medvědice (Ursa Major).
Oprava: Na pozůstalé slovo navíc v nadpisu upozornil Tomáš Homola.

1. SEDS.org: Messier 82