Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. srpen 2021

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. srpen 2021

Vesmírný ostrov a kosmický písek

Uznání a copyright: Marzena Rogozinska

Toto pěkné zorné pole posévají hvězdy z naší vlastní Galaxie Mléčné dráhy. Třicetisekundová expozice noční oblohy 13. srpna brzy po půlnoci nad polským Busko-Zdrojem zachytila barevnou a jasnou stopu Perseidy. Byla vidět kolem maxima každoročního meteorického roje Perseid a zablýskla se vlevo odspodu doprava nahoru. To uhánějící zrnko kosmického písku je částice prachu z periodické komety Swift-Tuttle, které se při průletu atmosférou planety Země rychlostí téměř 60 kilometrů za sekundu vypařilo. Kousek nahoře vpravo od středu, už daleko za hvězdami Mléčné dráhy, je vesmírný ostrov známý jako M31 nebo Galaxie v Andromedě. Galaxie v Andromedě je nejvzdálenějším objektem snadno viditelným pouhým okem, asi 2,5 milionu světelných roků daleko. Viditelná meteorická stopa však začíná jen asi 100 kilometrů nad povrchem Země. Míří zpět k radiantu meteorického roje v souhvězdí Persea u levého dolního okraje snímku. Pokud budete sledovat tuto jasnou meteorickou stopu vlevo dolů ke hvězdám v NGC 869 a NGC 884, uvidíte dvojitou hvězdokupu v Perseovi.

1. APOD: 2018-08-17 Perseida a trvající stopa
  2. NASA: Perseids
  3. NASA: The Perseids are on the Rise!
  4. APOD: 2020-04-30 Vesmírný ostrov Andromeda