Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. srpen 2021

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. srpen 2021

Jasný meteor, hvězdnatá obloha

Uznání a copyright: Miguel Claro (TWAN, Dark Sky Alqueva)

Tato jasná Perseida prolétá podél hvězdnaté Mléčné dráhy zemskou atmosférou rychlostí asi 60 kilometrů za sekundu. Byla zachycena na temné portugalské obloze 12. srpna a na snímku se pohybuje zprava doleva. Její barevná stopa začíná u Denebu (alfa Cygni) a končí u Altairu (alfa Aquilae), tedy u hvězd severního Letního trojúhelníku. Tato Perseida na velmi krátkou dobu přezařovala obě tyto nejjasnější hvězdy za noci na planetě Zemi. Pro jasné Perseidy je typická počáteční nazelenalá záře stopy. Toto zrnko kosmického písku, prach vymetený z periodické komety Swift-Tuttlem, se pohybuje dostatečně rychle na to, aby ve výškách kolem 100 kilometrů vybudil charakteristickou zelenou emisi atomárního kyslíku, než se vypaří v žhavém záblesku.

Pozoruhodné snímky zaslané do APODu: Meteorický roj Perseid 2021.

1. APOD: 2018-08-17 Perseida a trvající stopa