Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. říjen 2021

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. říjen 2021

Strašidelný Kefeův plamen

Uznání a copyright: Leo Shatz

Zdá se, že v tomto zaprášeném prostoru straší děsivé útvary, které plují nocí v královském souhvězdí Kefea (Cepheus). Ty útvary jsou samozřejmě oblaka kosmického prachu viditelná ve slabě odráženém světle hvězd. Číhají daleko od vašeho okolí nad rovinou Mléčné dráhy na okraji komplexu molekulárních mračen Kefeův plamen ve vzdálenosti asi 1200 světelných roků. V poli hvězd je vpravo vidět mlhovina vdB 141 neboli Sh2-136 o průměru něco přes 2 světelné roky, která je jasnější než většina ostatních přízračných zjevení a též je známá jako Mlhovina duchů. Uvnitř mlhoviny jsou zjevné známky zhroucení hustých jader v raných fázích vzniku hvězd. Proti temnému prachu s trochu strašidelným odstínem od odráženého namodralého světla horkých mladých hvězd vlevo od středu vyniká mlhovina Kosatec, NGC 7023. Úrodná pole mezihvězdného prachu se v teleskopickém zorném poli na obloze táhnou přes téměř sedm úplňků.

1. NASA: Galaxy of Horrors