Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  31. prosinec 2021

Astronomický snímek dne (APOD) - 31. prosinec 2021

JWST na cestě do L2

Uznání a copyright: Malcolm Park (North York Astronomical Association)

Tento časosběrný snímek sleduje, jak se Kosmický dalekohled Jamese Webba pohybuje přes hvězdy v Orionu na jeho cestě až za Měsíc. Tato animace vznikla zkombinováním záznamu 12 po sobě jdoucích expozic dlouhých 10 minut pořízených 28. prosince s hlubokým barevným obrazem hvězd v pozadí. JWST asi 2,5 po startu 25. prosince překročil výšku dráhy Měsíce, když na své cestě na halo dráhu kolem Lagrangeova bodu L2 soustavy Země-Slunce stoupal z gravitační studny Země. Lagrangeovy body jsou příhodná místa ve vesmíru, kde je gravitační přítažlivost jednoho hmotného tělesa (Země), které obíhá kolem jiného hmotného tělesa (Slunce), v rovnováze s odstředivou silou potřebnou k pohybu spolu s nimi. Takže mnohem menší hmoty, jako jsou kosmické lodě, mají tendenci tam zůstat. Jeden z pěti Lagrangeových bodů, L2, se nachází asi 1,5 milionu kilometrů od Země přímo na protažené spojnici Země-Slunce. JWST k bodu L2 dorazí 29 dní po startu 23. ledna. Zatímco si budete užívat odpočinku v povrchové gravitaci Země, tak můžete online sledovat jeho postup a komplikované rozvinutí.

1. WebbTelescope.org: Join Webb on a journey of discovery
  2. NASA: What is a Lagrange Point?
  3. Wikimedia: Lagrangian_points_equipotential.gif