Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. leden 2022

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. leden 2022

Zbytek supernovy Simeis 147

Uznání a copyright: Jason Dain

Na podrobném snímku pozůstatku supernovy Simeis 147 je snadné se ztratit při sledování složitých, smyčkovitých a zakroucených vláken. Mlhovina je též katalogizována jako Sharpless 2-240 a má přezdívku Špagetová mlhovina. Je vidět na hranici souhvězdí Býka (Taurus) a Vozky (Auriga) a na obloze pokrývá téměř 3 stupně, neboli 6 úplňků. To v odhadované vzdálenosti mračna hvězdných trosek 3000 světelných roků představuje rozměr asi 150 světelných roků. Tento kompozitní obraz obsahuje obrazová data pořízená přes úzkopásmové filtry, na nichž je vidět načervenalá emise ionizovaných atomů vodíku a dvojnásobně ionizovaných atomů kyslíku ve slabých modrozelených odstínech, které sledují rázem stlačený zářící plyn. Stáří tohoto pozůstatku po supernově se odhaduje zhruba na 40 000 let, což znamená, že světlo z této mohutné hvězdné exploze poprvé dorazilo k Zemi před 40 000 lety. Rozpínající se zbytek však není jediným pozůstatkem. Kosmická katastrofa po sobě také zanechala rotující neutronovou hvězdu neboli pulzar, všechno co zůstalo z jádra původní hvězdy.

1. AstroBin.com: Jason dain: Spaghetti Nebula (Sh2-240 / Simeis 147)