Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. červen 2022

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. červen 2022

Kometa C 2017 K2 (PanSTARRS)

Uznání a copyright: Jose J. Chambo (Cometografia)

Toto širokoúhlé teleskopické zorné pole u hvězdnatého okraje Mléčné dráhy zachycené 20. června 2022 sdílí kometa C/2017 K2 (PanSTARRS) s otevřenou hvězdokupou IC 4665 a s jasnou hvězdou Beta Ophiuchi. Tato kometa PanSTARRS byla na své první cestě do vnitřní Sluneční soustavy ze slabého a vzdáleného Oortova oblaku poprvé spatřena v květnu 2017 před pěti lety. Tehdy se jednalo o doposud nejvzdálenější aktivní přilétající kometu, která byla objevena v době, kdy se nacházela si 2,4 miliardy kilometrů od Slunce. To ji umístilo mezi orbitální vzdálenosti Uranu a Saturnu. Pozorování Hubblovým kosmickým dalekohledem ukázala, že kometa má jádro menší než 18 kilometrů. Nyní je kometa C/2017 K2 vidět i malými dalekohledy, 14. července dojde k nejtěsnějšímu přiblížení k Zemi a v prosinci se nejvíce přiblíží ke Slunci. Její rozsáhlá koma a rozvíjející se ohon jsou zde vidět ve vzdálenosti kolem 290 miliónů kilometrů, zhruba 16 světelných minut daleko.

1. Wikipedia: 2017_K2_(PanSTARRS)
  2. NASA: Oort Cloud
  3. HubbleSite.org: NASA'S HUBBLE OBSERVES THE FARTHEST ACTIVE INBOUND COMET YET SEEN
  4. HubbleSite.org: SCHEMATIC OF COMET C/2017 K2'S APPROACH TO THE SOLAR SYSTEM
  5. Harvard.edu: A Comet Active Beyond the Crystallization Zone
  6. EarthSky.org: Look for comet C/2017 K2 now in dark
  7. TheSkyLive.com: Where is Comet C/2017 K2 (PANSTARRS)?

Štítky: Kometa, C/2017 K2, Panstarrs