Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. září 2022

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. září 2022

Severní Amerika a Pelikán

Uznání a copyright: Frank Sackenheim

Příznivci naší milé planety možná poznávají obrysy těchto kosmických mračen. Jasnou emisní oblast vlevo ohraničují tmavé neprůhledné pásy prachu, které zdá se, sledují tvar kontinentu, takže této emisní oblasti katalogizované jako NGC 7000 propůjčují populární název mlhovina Severní Amerika. Vpravo, těsně u východního pobřeží mlhoviny Severní Amerika, se nachází IC 5070, jejíž ptačí profil přímo vnuká název mlhovina Pelikán. Obě jasné mlhoviny jsou od sebe dělí asi 1500 světelných roků a jsou součástí stejné velké a složité hvězdotvorné oblasti, která je téměř stejně blízko jako známější mlhovina v Orionu. Zorné pole široké 3 stupně by v této vzdálenosti zabíralo 80 světelných roků. Pečlivě pořízený kosmický portrét využívá úzkopásmové snímky kombinované tak, aby zvýraznily jasné ionizační fronty a charakteristickou záři atomárního vodíku a plynného kyslíku. Tyto mlhoviny se dají spatřit z tmavých míst triedrem. Dívejte se na severovýchod od jasné hvězdy Deneb v souhvězdí Labuti (Cygnus), které na severní letní noční obloze stoupá vysoko.

1. NASA: Earth observatory