Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  31. prosinec 2022

Astronomický snímek dne (APOD) - 31. prosinec 2022

Měsíc nad Makemake

Uznání ilustrace: Alex H. Parker (Southwest Research Institute)

Druhá nejjasnější trpasličí planeta Makemake z Kuiperova pásu má měsíc. Měsíc Makemake zvaný MK2 odráží sluneční světlo svým povrchem tmavým jako uhlí a je asi 1300krát slabší než jeho mateřské těleso. Přesto ho v roce 2016 spatřil Hubblův kosmický dalekohled při pozorování, jehož cílem bylo hledat slabé průvodce stejnou technikou, jaká se používá při hledání malých družic Pluta. Stejně jako v případě Pluta a jeho měsíce umožní další pozorování Makemake a měsíce na její orbitě změřit hmotnost a hustotu soustavy a získat širší představu o těchto vzdálených světech. Umělecká vize představuje poměrnou velikost a kontrast měsíce MK2 o průměru 160 kilometrů ve srovnání s Makemake o průměru 1400 kilometrů. Imaginární scéna z neprozkoumané hranice Sluneční soustavy je vidět z pohledu, kosmické sondy zpět k slabému svitu Slunce v Mléčné dráze. Slunce je od Makemake pochopitelně více než padesátkrát dál než od planety Země.

1. NASA: Makemake